Navigation auf uzh.ch

Suche

Psychologisches Institut

Prof. Dr. Dr. h.c. Stefanie Stadler Elmer

Contact/Kontakt

Email: stefanie.stadlerelmer(at)uzh.ch

 


Research interests 

  • Developmental psychology: vocal learning and development (music, language), singing, speaking
  • Early child education: using music to enhance vocal and cognitive learning, affect regulation, social inclusion.
  • Disciplinary didactics of the arts
  • Philosophy: genetic epistemology, philosophy of science, research methodology.

Actual research

  • Teaching song leading: Experienced music teacher educators’ strategies, together with Olivia Fündeling
  • Children’s creation of human figures out of clay – a didactic study, together with Annatina Dermont
  • Developing song leading in class during the first year of professional life, together with Ana Camiña Montero

Publications

Selected publications

  • Fündeling, O. & Stadler Elmer, S. (2025). Teaching song leading - a conceptualization of strategies. Front. Educ., Sec. Teacher Education, Vol. 10. doi: 10.3389/feduc.2025.1444445
  • Stadler Elmer, S. (2024). Music didactics - an evolving scientific discipline. Problems in Music Pedagogy, 23 (2), 7-16. https://pmp.du.lv/index.php/16-2/
  •  Savona, A., Stadler Elmer, S., Hürlimann, A.E., & Cavasino, G. (2024). Development in song teaching from the self-reported perspective of pre-service generalist teachers. Problems in Music Pedagogy, 23 (2), 33-62. https://pmp.du.lv/index.php/16-2/
  • Stadler Elmer, S. (2022). How a young child sings a well-known song before she can speak. British Journal of Music Education, 39 (3), 292-301. doi:10.1017/S0265051722000304
  • Stadler Elmer, S., & Hoyningen-Huene, P. (2022). Zur Konstitution der Fachdidaktiken als Wissenschaft. Tagungsband der 5. Tagung Fachdidaktiken, 526-532. https://doi.org/10.33683/dida.22.05.85
  • Stadler Elmer, S. (2021). Song transmission as a formal cultural practice. Frontiers in Psychology, 12:654282. doi: 10.3389/fpsyg.2021.654282
  • Stadler Elmer, S. (2021). Das Vermitteln von Kinderliedern in der Schule als Kulturbestandteil und musikdidaktische Kernaufgabe. In J. Huber, M.-A. Camp, O. Blanchard, & S. Chatelain (Hrsg.), Kulturen der Schulmusik in der Schweiz Les cultures de l’enseignement musical à l’école en Suisse (S. 93-115). Chronos Verlag.
  • Savona, A., Stadler Elmer, S., Elisa, A., Joliat, F., & Cavasino, G. (2021). The Lesson Activities Map: A Domain-Specific Lesson Transcription Methodology. European Journal of Educational Research, 10(2), 705-717. https://doi.org/10.12973/eu-jer.10.2.705
  • Stadler Elmer, S. (2020). From canonical babbling to early song singing and its relations to speech. In F. Russo, B. Ilari, & A.J. Cohen (eds.), The Routledge Companion to interdisciplinary studies in singing. Vol. I. (pp. 25-38). Routledge.
  • Stadler Elmer, S. (2020). Musikalische Bildung. In J. Roos & S. Roux S. (Hrsg.), Das grosse Handbuch Frühe Bildung in der Kita. Wissenschaftliche Erkenntnisse für die Praxis (S. 329-338). Carl Link.
  • Stadler Elmer, S. (2015). Kind und Musik – Das Entwicklungspotenzial erkennen und verstehen. Springer. 223 S. 33 Abb. Link
  • Stadler Elmer, S. (2015). Musik – Lernen und Entwicklung. In M. Fuchs (Hrsg.), Musikdidaktik Grundschule (S. 72–86). Helbling.
  • Stadler Elmer, S. (2014). Bildungsakzent Musik für kleine Kinder – das Konzept Bamukki. In M. Dartsch (Hrsg.), Musik im Vorschulalter (S. 58–67). Gustav-Bosse-Verlag.
  • Stadler Elmer, S. (2012). Structural aspects of early song singing. In A. Baldassarre (Ed.), Music – Space – Chord – Image. Festschrift for Dorothea Baumann‘s 65th birthday (pp. 765–782). Peter Lang Verlag.
  • Stadler Elmer, S. (2012). Human Singing: Towards a Developmental Theory. Psychomusicology: Music, Mind & Brain, 21, 1 & 2, 13-30. doi: 10.1037/h0094001
  • Stadler Elmer, S. (2012). Characteristics of early productive musicality. Problems in Music Pedagogy, 10, 9–23.
  • Stadler Elmer, S. (2005). Entwicklung des Singens. In T. Stoffer und R. Oerter (Hrsg.) Enzyklopädie der Psychologie, «Musikpsychologie» (S. 123–154). Hogrefe.
  • Stadler Elmer, S. & Elmer, F.J. (2004). A new method for analysing and representing singing. In J.W. Davidson (ed.), The music practitioner: Exploring practises and research in the development of the expert music preformer, teacher and listener.
  • Stadler Elmer, S. (2004). Curriculare Normen der musikpädagogischen Ausbildung von Lehrerinnen und Lehrern. Beiträge zur Lehrerbildung, 22, 3, 375–385.
  • Stadler Elmer, S. (2004). «Wo man singt, da lass dich ruhig nieder…» Erziehung und Verführung durch Lieder. In: K. Schärer (Hrsg.), Königswege, Labyrinthe, Sackgassen (S. 215–233). Chronos Verlag.
  • Stadler Elmer, S. (2002). Kinder singen Lieder – Über den Prozess der Kultivierung des vokalen Ausdrucks. Waxmann. (400 pp.). https://www.zora.uzh.ch/id/eprint/223955/
  • Stadler Elmer, S. (2000). Spiel und Nachahmung – Über die Entwicklung der elementaren musikalischen Aktivitäten. HBS Nepomuk (196 S.).

Qualifying academic research publications

  • Stadler Elmer, S. (2001). Kinder singen Lieder – Über den Prozess der Kultivierung des vokalen Ausdrucks. Habilitationsschrift, Universität Zürich. https://www.zora.uzh.ch/id/eprint/223955/
  • Stadler Elmer, S. (1988). Eine entwicklungspsychologische Untersuchung zum Erwerb des Tonsystems bei Kindern zwischen 4 und 9 Jahren. Dissertation, Universität Bern.

Curriculum vitae

2021: retirement
2016-2022: Director of Research on the Didactics of the Arts, The Schwyz University of Teacher Education
2016: Awarded with the degree of Doctor honoris causa by the Daugavpils University (Latvia)
2010–2019: Visiting Lecturer at the University of Daugavpils in Latvia
2007–2015: Visiting Lecturer at Tallinn University (Estonia)
1999–2012: Invited lectures and courses: Bern, Frankfurt, Karlsruhe, Jyväskylä, Oulu, Tallinn, Budapest, Daugavpils
2001: Habilitation, University of Zurich
1990–1991: San Diego, California, USA
1988: Dissertation, University of Bern
1983–1987: research assistant, fellowship, University of Darmstadt
1982: Lizenziat, University of Fribourg, Switzerland
1977: Diploma as a teacher at primary schools