Navigation auf uzh.ch
Eine Zusammenfassung der wichtigsten Informationen zur Masterarbeit am Lehrstuhl für «Differenzielle Psychologie und Diagnostik» finden Sie in diesem Merkblatt (PDF, 163 KB).
In der folgenden Übersicht finden Sie Einzelthemen vor. Bei Interesse wenden Sie sich bitte via E-Mail an eine der genannten Kontaktpersonen. Ggf. ist es auch möglich, eigene Themen passend zu den Forschungsbereichen der Mitarbeitenden des Lehrstuhls zu entwickeln und zu bearbeiten. In diesem Fall fragen Sie bitte direkt bei der jeweiligen Person an. Bitte fügen Sie Ihrer Bewerbung für eine Masterarbeit neben einem kurzen Lebenslauf und Ihrem Bachelorabschlusszeugnis auch ein ca. einseitiges Motivationsschreiben bei, in welchem Sie erklären, warum Sie sich für das Forschungsprojekt bewerben. Die Masterarbeit darf erst nach Rücksprache mit der/dem (Ko-)Betreuer/in gebucht werden. Bei inhaltsunabhängigen, grundsätzlichen Fragen zur Masterarbeit am Lehrstuhl "Differenzielle Psychologie und Diagnostik" senden Sie bitte eine E-Mail an Dr. André Kretzschmar (a.kretzschmar@psychologie.uzh.ch). Die aktuellen Themen werden jeweils im Juli (Start im Herbstsemester) und Dezember (Start im Frühjahrssemester) eines Jahres veröffentlicht. |
Durch Klick auf die einzelnen Themen werden die Detail-Informationen angezeigt.
offen:
Beschreibung: Young adulthood and the transition to university have been described as a life stage that is more conducive to personality development and changes in other psychological traits than later stages (e.g., Luedtke et al., 2011). However, mechanisms of change in young adulthood across these traits are still debated, and average effects of life events, such as graduation or a new romantic relationship, on personality development tend to be small and isolated to a few specific traits. This thesis is based on data we collected from two cohorts of UZH psychology students over the course of their first semester. At the beginning and the end of the semester, we collected data on student?s personality traits, well-being, attitudes and goals, cognitive ability, and educational beliefs (see Krämer et al., 2024 for a methods description and link to the study codebook). In addition, students were randomly assigned to study groups with 3-5 peers who met several times over the semester. Depending on the master student?s interests, several topics related to the assessed constructs are possible?either in relation to the assigned study groups or by looking at individual student development. For example, it would be possible to examine changes in student well-being over time and the relation of these changes to adjustment to university life and educational beliefs. As another example, the stability of cognitive ability (assessed with a brief instrument) and it?s predictive power could be examined. At the beginning of the thesis project, we would explore the available options together based on the prior literature and personal interest.
The thesis is intended to be written in English. Longitudinal multilevel regression models (or equivalent latent change score models) will be used to address the research questions. Therefore, good statistics knowledge or a high motivation to read up on such methods is an advantage.
Einstiegsliteratur
- Lüdtke, O., Roberts, B. W., Trautwein, U., & Nagy, G. (2011). A random walk down university avenue: Life paths, life events, and personality trait change at the transition to university life. Journal of Personality and Social Psychology, 101(3), 620?637. https://doi.org/10.1037/a0023743
- Krämer, M. D., Kretzschmar, A., Hopwood, C. J., & Bleidorn, W. (2024). A replication attempt of personality change through randomized peer groups. OSF Preprints. https://osf.io/rd8ms
Kontakt: Dr. Michael Kraemer, E-Mail
vergeben: