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Lebenslange Entwicklung: Grundlagen
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Schumacher, V. & Martin, M. (2011). Psychologie der Hochaltrigkeit. In H. G. Petzold, E. Horn & L. Müller (Hrsg.), Hochaltrigkeit: Herausforderungen in Gegenwart und Zukunft biopsychosozialer Arbeit (S. 127-146; 331-367). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
Lang, F., Martin, M. & Pinquart, M. (2012). Entwicklungspsychologie II. In E. Bamberg, H. Bischoff, A. Grob & F. Petermann (Reihenhrsg.), Bachelorstudium Psychologie: Band 18. Göttingen: Hogrefe.
Zimprich, D. & Martin, M. (2010). Differentiation-dedifferentiation as a guiding principle for the analysis of lifespan development. In A. Kruse (Ed.), Leben im Alter – Eigen- und Mitverantwortlichkeit in Gesellschaft, Kultur und Politik. (S. 35-43). Heidelberg: Akademische Verlagsgesellschaft.
Wilkening, F., Freund, A. & Martin, M. (2009). Entwicklungspsychologie kompakt. Weinheim: Beltz.
Wahl, H.-W., Diehl, M., Kruse, A., Lang, F. R. & Martin, M. (2008). Psychologische Alternsforschung: Beiträge und Perspektiven. Psychologische Rundschau, 59(1), 2-23.
Allemand, M., Zimprich, D., & Martin, M. (2008). Long-term correlated change in personality traits in old age. Psychology and Aging, 23, 545-557.
Willis, S. L. & Martin, M. (Hrsg.) (2005). Middle adulthood: A lifespan perspective. Thousand Oaks, CA: Sage.
Martin, M. & Hofer, S. M. (2004). Intraindividual variability, change, and aging: Conceptual and analytical issues. Gerontology, 50, 7-11.
Kruse, A. & Martin, M. (Hrsg.) (2004). Enzyklopädie der Gerontologie - Alternsprozesse in multidisziplinärer Sicht. Bern: Huber.
Lebenslange Entwicklung kognitiver Ressourcen
Verhaeghen, P., Martin, M. & Sedek, G. (2012). Reconnecting cognition in the lab and cognition in real life: The role of compensatory social and motivational factors in explaining how cognition ages in the wild. Aging, Neuropsychology, and Cognition, 19(1-2), 1-12.
Zöllig, J., Mérillat, S., Eschen, A., Röcke, C., Martin, M. & Jäncke, L. (2011). Plasticity and imaging research in healthy aging: Core ideas and profile of The International Normal Aging and Plasticity Imaging Center (INAPIC). Gerontology, 57, 190-192.
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Zöllig, J., Eschen, A., & Martin, M. (2010). Lebenslanges Lernen: Vom Gedächtnistraining zur Ausbildung als Memory Manager. In H. Schloffer, E. Prang & A. Frick-Salzmann (Hrsg.), Gedächtnistraining: Theoretische und praktische Grundlagen (S. 4-12). Heidelberg: Springer.
Zöllig, J., Martin, M. & Kliegel, M. (2010). Forming intentions successfully: Differential compensational mechanisms of adolescents and old adults. Cortex, 46, 575-589.
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Zimprich, D., Martin, M., Kliegel, M., Dellenbach, M., Rast, P. & Zeintl, M. (2008). Cognitive abilities in old age: Results from the Zurich Longitudinal Study on Cognitive Ageing. Swiss Journal of Psychology, 67(3), 177-195.
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Eschen, A., Freeman, J., Dietrich, T., Martin, M., Ellis, J., Martin-Fiori, E. & Kliegel, M. (2007). Motor brain regions involved in the encoding of delayed intentions: A fMRI study. International Journal of Psychophysiology, 64(3) , 259-268.
Martin, M. & Zimprich, D. (2005). Cognitive development in midlife. In S. L. Willis & M. Martin (Hrsg.), Middle adulthood: A lifespan perspective (S. 179-206). Thousand Oaks, CA: Sage.
Lebenslange Entwicklung sozialer Ressourcen
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Martin, M. & Wight, M. (2008). Dyadic cognition in old age: Paradigms, findings, and directions. In S. M. Hofer & D. Alwin (Eds.), Handbook on Cognitive Aging: Interdisciplinary Perspectives (S. 629-646). Thousand Oaks, CA: Sage.
Martin, M., Grünendahl, M. & Martin, P. (2001). Age differences in stress, social resources and well-being in middle and older age. Journal of Gerontology: Psychological Sciences, 56, 214-222.
Braun, M., Scholz, U., Bailey, B., Perren, S., Hornung, R. & Martin, M. (2009). Dementia caregiving in spousal relationships: A dyadic perspective. Aging and Mental Health, 13(3), 426-436.
Grundlagen für lebensspannenorientierte Entwicklungsinterventionen
Martin, M., Clare, L., Altgassen, A. M., Cameron, M. H., & Zehnder, F. (2011). Cognition-based interventions for healthy older people and people with mild cognitive impairment. Cochrane Database of Systematic Reviews 2011, Issue 1. Art. No.: CD006220. DOI: 10.1002/14651858.CD006220.pub2.
Zöllig, J., Mattli, F., Sutter, C., Aurelio, A., & Martin, M. (2012). Plasticity of prospective memory through a familiarization intervention in old adults. Aging, Neuropsychology and Cognition.
Schmid, R., Eschen, A., Rüegger-Frey, B. & Martin, M. (in Druck). Entwicklung und Validierung des Bedürfnisinventars bei Gedächtnisstörungen (BIG-65) - Krankheitskorrelierte Bedürfnisse bei Menschen mit Hirnleistungsstörungen und Demenz. Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie.
Eschen, A., Zöllig, J. & Martin, M. (2012). Kognitives Training. In Wahl, H.-W., Tesch-Römer, C. & Ziegelmann, J. (Hrsg.), Angewandte Gerontologie in Schlüsselbegriffen, 2. Auflage (S. 279-284).Stuttgart: Kohlhammer.
Schwaninger, A., Hardmeier, D., Riegelnig, J. & Martin, M. (2010). Use it and still lose it? The influence of age and job experience on detection performance in X-ray screening. Journal of Gerontopsychology and Geriatric Psychiatry, 23(3), 169-175.
Schumacher, V. & Martin, M. (2009). Comparing age effects in normally and extremely highly educated and intellectually engaged 65-80 year-olds: Potential protection from deficit through educational and intellectual activities across the lifespan. Current Aging Science, 2(3), 200-204.
Zimprich, D., Rast, P. & Martin, M. (2008). Individual differences in verbal learning in old age. In S. M. Hofer & D. Alwin (Eds.), Handbook on Cognitive Aging: Interdisciplinary Perspectives (S. 224-243). Thousand Oaks, CA: Sage.
Altern und Gesundheit
Martin, M., Schneider, R., Eicher, S. & Moor, C. (2012). The functional Quality of Life (fQOL) model: A new basis for Quality of life-enhancing interventions in old age. Journal of Gerontopsychology and Geriatric Psychiatry, 25(1), 33-40.
Dainese, S.M., Allemand, M., Ribeiro, N., Bayram, S., Martin, M. & Ehlert, U. (2011). Protective factors in midlife: How do people stay healthy? Journal of Gerontopsychology and Geriatric Psychiatry, 24(1), 19-29.
Martin, M. (2005). Entwicklungskontexte des mittleren und höheren Erwachsenenalters: Pflegeinstitutionen. In S.-H. Filipp & U. M. Staudinger (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie, Serie V Entwicklung, Band 6: Entwicklungspsychologie des mittleren und höheren Erwachsenenalters (S. 595-622). Göttingen: Hogrefe.
Schönemann-Gieck, P., Rott, C., Martin, M., d'Heureuse, V., Kliegel, M. & Becker, G. (2003). Übereinstimmungen und Unterschiede in der selbst- und fremdeingeschätzten Gesundheit bei extrem Hochaltrigen. Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie, 36, 429-436.
Park, D. C., Hertzog, C., Leventhal, H., Morrell, R. W., Leventhal, E., Birchmore, D., Martin, M. & Bennett, J. (1999). Medication Adherence in Rheumatoid Arthritis Patients: Older is Wiser. Journal of the American Geriatrics Society, 47, 172-183.