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Termin: MO 16. September 2024 Zeit: ab 08.00 h via OLAT Bei der Modulbuchung beachten Sie bitte: Betreuer = Prof. Dr. Moritz Daum; Ko-Betreuer*in = die beim Thema genannte Kontaktperson. |
offen:
Beschreibung: Communication shapes our daily experiences and is crucial for building relationships. Developing effective communication skills is vital for infants and children. To do so, communicators constantly adapt what and how they communicate to their communicative partners. These adaptations ensure communication flows smoothly and effectively. Most of these adaptations are subtle, and may even go unnoticed. Other adaptations are bigger and easy to recognize, such as Infant directed speech or foreigner directed speech. How do children develop the skills to adapt their communication to their communicative partners? What social and cognitive processes play a role in this development? The goal of this bachelor project is to integrate literature on the development of communication accommodation in children and to identify the underlying mechanisms for this development.
This work has to be written in English.
Dragojevic, M., Gariorek, J., & Giles, H. (2015). Communication Accommodation Theory.
https://doi.org /10.1002/9781118540190.wbeic006
Giles, H. (2008). Communication accommodation theory. In Engaging theories
in interpersonal communication: Multiple perspectives (pp. 161?173). Sage Publications, Inc. https://doi.org/10.4135/9781483329529.n12
Uther, M., Knoll, M. A., & Burnham, D. (2007). Do you speak E-NG-L-I-SH? A comparison of foreigner- and infant-directed speech. Speech Communication, 49 (1), 2-7.
https://doi.org/10.1016/j.specom.2006.10.003
Kontakt: M.Sc. Esmee Aalders, E-Mail
Beschreibung: Over-imitation is a curious phenomenon of adults and children copying others' causally unnecessary actions. Since the seminal study of Horner and Whiten (2005), who found that 3-4-year-old children over-imitate others, there has been a growing number of studies investigating different factors affecting over-imitation, although most of the research still comes from the WEIRD (Western, Educated, Industrialized, Rich and Democratic) populations. The aim of this bachelor thesis is to write a literature review on the cross-cultural differences in over-imitation. This work has to be written in English.
Literature:
Horner, V., & Whiten, A. (2005). Causal knowledge and imitation/emulation switching in chimpanzees (Pan troglodytes) and children (Homo sapiens). Animal cognition, 8, 164-181.
Stengelin, R., Hepach, R., & Haun, D. B. (2020). Cross-cultural variation in how much, but not whether, children overimitate. Journal of Experimental Child Psychology, 193, 104796.
Kontakt: Dr. Joanna Rutkowska, E-Mail
Beschreibung: Der Sprachinput ist ein starker Prädiktor dafür, wie gut Kinder sprechen lernen. Zweisprachige Kinder haben weniger Input pro Sprache als einsprachige Kinder. Dies führt dazu, dass Kinder, die mit mehreren Sprachen aufwachsen, einen kleineren Wortschatz haben als einsprachige Kinder. Es ist daher wichtig, dass wir den Sprachinput von zweisprachigen Kindern reliabel messen können. Das Ziel dieser Bachelorarbeit soll es sein, verschiedene Messmethoden für den Sprachinput von zweisprachigen Kindern miteinander zu vergleichen.
Literatur: Weisleder, A., Friend, M., Tsui, A. S., M., & Marchman, V. A. (2024). Using parent report to measure vocabulary in young bilingual children: A scoping review. Language Learning, 74(2), 468-505. https://doi.org/10.1111/lang.12617
Kontakt: Dr. Stephanie Wermelinger, E-Mail
Beschreibung: Strukturelles Priming in der Sprache beschreibt die Tendenz, kürzlich erfahrene Strukturen (z.B. Arten von Sätzen) zu wiederholen oder einfacher/schneller zu verarbeiten. In der Forschung zum Spracherwerb von Kindern hat Priming das Potential, Auskunft darüber zu geben, ob, ab wann und wie Kinder die abstrakte Struktur von Sätzen repräsentieren oder ob sie Gehörtes eher item-spezifisch verarbeiten. Ziel dieser Arbeit ist es am Beispiel des Erwerbs verschiedener Satzstrukturen aufzuzeigen, inwiefern dieses Phänomen also etwas über die sprachlichen Fähigkeiten von Kindern aussagen kann.
Literatur:
- Friederici, A. D. and Skeide, M. A. (2015). Neurocognition of language development. In Bavin, E. L. and Naigles, L. R., editors, The Cambridge Handbook of Child Language, chapter 4, pages 61?88. Cambridge University Press, Cambridge.
- Allen, S. E. M. (2015). Verb argument structure. In Bavin, E. L. and Naigles, L. R., editors, The Cambridge Handbook of Child Language, chapter 13, pages 271?297. Cambridge University Press, Cambridge.
- Kidd, E. (2012). Individual differences in syntactic priming in language acquisition. Applied Psycholinguistics, 33(2):393?418.
- Kumarage, S., Donnelly, S., and Kidd, E. (2022). Implicit learning of structure across time: A longitudinal investigation of syntactic priming in young English-acquiring children. Journal of Memory and Language, 127:104374.
Kontakt: Dr. Sebastian Sauppe, E-Mail
Beschreibung: Die Sprachentwicklung beginnt bereits vor der Geburt. Während des ersten Jahres erzeugen Säuglinge mindestens drei verschiedene Arten von Vokalisationen, nämlich Schreien, vegetative Laute und Protophone. Obwohl Studien darauf hindeuten, dass Frühgeborene im Vergleich zu Reifgeborenen eine höhere Wahrscheinlichkeit haben, später im Leben Sprach- oder Sprechstörungen zu entwickleln, wurde die frühe Vokalisationsentwicklung von Frühgeborenen bisher in keinem Review thematisiert. Das Ziel dieser Bachelorarbeit ist es, Literatur über die frühe Vokalisation und phonologische Entwicklung von Frühgeborenen im Vergleich zu Reifgeborenen in den ersten 18 Lebensmonaten zu integrieren. Die Arbeit kann auf Englisch oder Deutsch verfasst werden.
Literatur:
Stolt, S., Lehtonen, L., Haataja, L., & Lapinleimu, H. (2012). Development and predictive value of early vocalizations in very-low-birth-weight children: A longitudinal study. Clinical Linguistics & Phonetics, 26(5), 414?427. https://doi.org/10.3109/02699206.2011.648365
Törölä, H., Lehtihalmes, M., Heikkinen, H., Olsén, P., & Yliherva, A. (2012). Early vocalization of preterm infants with extremely low birth weight (ELBW), Part II: From canonical babbling up to the appearance of the first word. Clinical linguistics & phonetics, 26(4), 345?356. https://doi.org/10.3109/02699206.2011.636500
Kontakt: M. Sc. Miriam Löffler, E-Mail
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